hockeygymnasium-lista

NIU och Lokala Hockeygymnasium lista och karta

Hur många hockeygymnasium finns det i Sverige?

Här hittar du lokala och nationella hockeygymnasier från olika arrangörer som passar just dina behov.

NIU
LIU
LIP

Nationella & Lokala Idrotts Utbildning

Älskar du hockey och söker du en hockeygymnasium Sverige? På nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) och lokala (LIU) finns det möjlighet att kombinera din gymnasieutbildning med att idrotta på hög nivå. För att få erbjuda en idrottsutbildning (NIU/ LIU) måste skolan vara godkänd av Svenska hockeyförbundet för den hockey profil de vill lära ut och ha fått tillstånd av Skolverket. Sök geografiskt , hitta din hockeyklubb och informera dig vidare om intagningsrutiner och gymnasier.

På hockeygymnasiet hittar du 33 Nationella hockeygymnasium, var av 6 för flickor,   64 Lokala hockeygymnasium och 21 Hockeygymnasium för tjejer.
Hitta gymnasium lista här

De flesta NIU hockeygymnasium har som sista ansökningsdag den 1 december. Ansökningsdagen på LIU hockeygymnasium kan variera från februari till juli.
NIU: Det gäller 200 poäng i ditt individuella vall och 200 poäng inom programfördjupningarna. Dessutom kan du läsa 300 poäng som utökat program. Du som väljer LIU läser 200 poäng inom ämnet specialidrott.
NIU = Nationellt godkänd idrottsutbildning, för dig som vill kombinera din utbildning med idrott. LIU = Lokal idrottsutbildning, för dig som vill läsa extra idrott som individuellt val

Här hittar du information du behöver veta om anmälan och antagning till olika hockeygymnasium.

Norra Regionen

NIU Gymnasium Norr