Skellefteå AIK Hockeygymnasium NIU ELIT och LIU

För att kunna berättigas plats på NIU så måste du ha godkänd behörighet och ett slutbetyg som berättigar dig plats på önskat program. Ansökan om programval inlämnas på vanligt sätt till intagningsnämnden i din hemkommun.

• Skellefteå AIK bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:Skellefteå AIK
Adress:Mossgatan 27
Postkod + Ort:931 22 Skellefteå
Län:Västerbottens län
Arena/Ishall:Skellefteå Kraft Arena
Gymnasium:Skellefteå gymnasieskola

ISHOCKEY NIU

ISHOCKEY LIU

• Skelleftea-60
    Skellefteå Hockeygymnasium

Om Hockeygymnasium och program

Skellefteå gymnasieskola har certifierats av Svenska Ishockeyförbundet att få bedriva nationellt godkänd idrottsutbildning i ishockey. NIU ishockey riktar sig till dig som har som ambition att nå elitnivå.

Ansökningar öppnar 9 september när eleverna går i årskurs nio och stänger 1 december. Besked om idrottslig antagning ges successivt och alla sökande får besked om idrottslig antagning senast 25 januari, d.v.s. innan ansökan om programval skall ske till skolan. Eleven måste i sin tur ta ställning till sina erbjudanden senast 26 januari. Den elev som inte svarar innan utsatt tid har förverkat sina erbjudanden och kan inte gå på ett elitishockeygymnasium.

Du kan söka fyra olika alternativ som ej behöver sättas i rankad ordning.
Utbildningen är 400 av totalt 2500 poäng som krävs för att få en godkänd examen, där målet för utbildningen är att eleven skall få möjlighet att förena sin hockeysatsning med studier på gymnasienivå.

Ansökan till Skellefteå Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten söka en idrott via respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på  Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

Skellefteå Serie Information

Upptäck Skellefteå