Checklista för ditt Gymnasieval

Att bli hockeyproffs

Att bli proffs i sin favoritsport är något alla har velat bli någon gång, men det är ytterst få som klarar av att ta sig hela vägen till toppen. Även om man är väldigt dominant i de tidiga åren och verkligen sticker ut även som junior, så är det ett svårt steg att ta från junior till elitspelare och kunna leva på hockeyn.

Tänk även på Gymnasievalet

Gymnasievalet kan kännas stort och det är därför bra att förbereda sig så väl som möjligt inför det. Här nedan listar vi lite tips som kan hjälpa dig på vägen mot ditt val. Det viktiga är att du tänker på vad du själv skulle vilja göra med din framtid och inte lyssnar för mycket på familj och vänner. Det är du som ska trivas och ha kul med det du gör!

Föräldrars roll i barns utveckling

Det är bra att lära sitt barn att även skolan är viktig. Som nämnt är det bara ett fåtal som kan leva på hockeyn. Således är det viktigt att ha en utbildning att falla tillbaka på, om man inte lyckas ta sig så långt som man vill eller drömt om.

Checklista inför Gymnasievalet

• Vad du själv tycker är viktigast!
    Skriv ner vad som är viktigt för just dig och jämför med vad skolorna erbjuder, t ex vill du läsa ett visst språk, utföra någon speciell idrott, arbeta enligt ett visst arbetssätt? Skjut inte upp valet till sista sekunden, utan ge dig själv god tid att ta reda på mer om olika alternativ.
  • Ta reda på fakta
    Ställ frågor och jämför olika alternativ. Ta den lilla tid det faktiskt tar att skriva ned vad som är viktigt för just dig och jämför med vad olika skolor och program erbjuder.
  • Utbildningens innehåll
    Chansen att det går bra är större, om du väljer en utbildning du verkligen är intresserad av. Titta noga på utbildningens innehåll och se till att du får med dig det du behöver ut i arbetslivet och inför vidare studier.
  • Studier
    Planerar du att läsa vidare efter gymnasieskolan? Kontrollera vilken behörighet du kan komma att behöva och jämför med vad du läser på de olika gymnasieprogrammen och vilka kurser gymnasieskolan erbjuder att välja mellan.
  • Efter gymnasiet
    Kontrollera din behörighet inför vidare studier. På de högskoleförberedande gymnasieprogrammen blir du behörig för att plugga vidare på högskole- och universitetsutbildningar. När du läser ett yrkesprogram blir du inte automatiskt högskolebehörig, men du har alltid möjlighet att bli det. För att bli högskolebehörig på ett yrkesprogram måste du aktivt välja att läsa de ämnen som behövs antingen inom individuellt val, programfördjupning eller som utökat program.
  • Karrier efter ishockey
    Hockeyspelandet är ett tidsbegränsat yrke, vilket innebär att du kommer behöva en annan karriär efter din ishockeykarriär. Hur du kommer fram till vad du vill göra efter ishockeyn är en process som ser olika ut för olika individer. Som professionell hockeyspelare har du livserfarenhet och kunskaper som arbetsmarknaden efterfrågar.
  • Gör dig redo för ansökan
    När du väl har bestämt dig eller åtminstone har ett hum om vad du vill söka till för skolor är det en god idé att titta på antagningsstatistiken för just din skola och program. Vilket meritvärde som tidigare behövts på det gymnasium du vill söka till hittar du lättast på din kommuns gymnasieantagningssida.