hockeygymnasium-antagning

Ansökan och Antagning till Hockeygymnasium

Hur kommer man in på hockeygymnasium?

På hockeygymnasiet.se hittar du 33st.  nationella hockeygymnasium (NIU) , var av 6 för flickor,   64 Lokala hockeygymnasium och 21 lokala Hockeygymnasium för tjejer (LIU & LIP).

1 jan (detta år)

• Ett arbete inleds till höstens antagningar till NIU/Elit hockeygymnasier.
  • Under perioden mellan den 1 januari (U15-året) till den 1 september (U16-året) kan NIU hockeygymnasier göra följande:
  • Scoutarbetet inleds med aktuell ålderskull.
  • Föreningens ansvariga för NIU ser matcher och tittar på spelare.
  • Föreningen bjuder in till ev try out dagar, besök.
  • Första datum för att erbjuda en plats till aktuellt NIU är den 10 oktober U16-året.

11 sept. (detta år)

Ansökan öppnas för de elever som vill börja plugga på NIU.

10 okt. (detta år)

Första giltiga datum, att lämna ett tidigt erbjudande till en NIU-plats.

1 dec. (detta år)

Sista ansökningsdagen till NIU för hösten är nu den 1:a december.

25 jan. (nästa år)

Sista datum att ge besked till elever som ansökt till NIU.

26 jan. (nästa år)

Sista datum för elev att svara på ett erbjudande om NIU-plats.

Nationella Idrottsutbildning

Ansökan öppnar den 11 september och stänger den 1 december.
Målgrupp för elitishockeygymnasierna är sista års A-pojkar/ flickor (U 16), d.v.s. elever som står i begrepp att sluta grundskolan och börja studera på gymnasienivå.

Hur går en NIU uttagning till?

Ansökan till elitishockeygymnasierna skall i år vara Svenska Ishockeyförbundet tillhanda senast den 1 december och sker genom att klicka på ansökningsknappen nedan. Bedömning och ranking av sökande elever genomförs av respektive arrangerade gymnasium, samverkande förening och den instruktör som ansvarar för träningen. Eleverna kan söka maximalt 4 olika alternativ utan inbördes rangordning och efter den 1/12 kan inte valen ändras.

Lokala Idrottsutbildning

Ansökan öppnar öppnar redan i september och stänges för de flesta den 1 februari.

Hur går en LIU och LIP uttagning till?

Ansökan till lokalt utformade ishockeyprofiler sker antingen direkt till skolan eller föreningen. Hitta ditt Lokala Gymnasium på vår “LIU Hockeygymnasium Lista” och ansök.

Nationella & Lokala Idrottsutbildning

Sök geografiskt, hitta din hockeyklubb och informera dig mer om alla NIU Hockeygymnastiksalar. “TILL GYMNASIUM LISTA”

Antagningsprocess NIU Hockeygymnasium

• Steg 1
    Anmäl intresse senast den 1 december på SIF:s hemsida. Maximalt 4 olika alternativ.
  • Steg 2
    Räkna ut din meritpoäng för att hitta rätt utbildning på gymnasieskolan.
  • Steg 3
    Efter intresse anmälan får man besked om idrottslig antagning senast 25 januari.
  • Steg 4
    Gymnasieval: ansökan om programval inlämnas mellan den 9 januari – 15 februari.

Antagningsprocess LIU och LIP Hockeygymnasium

• Steg 1
    Anmäl intresse till LIU/LIP innan den 1:a februari. Gymnasieprogram söker du genom Gymnasieantagningen
  • Steg 2
    När ansökningsperioden har stängt görs en första preliminär antagning.
  • Steg 3
    Du måste du vara behörig som betyder att ha godkända betyg i de ämnen som krävs.
  • Steg 4
    Det är först vid slutantagningen som du får besked om du blir antagen i dessa fall.