Checklista när du ska flytta hemifrån

Planering och tips av flytt

Att flytta hemifrån för första gången i livet är en stor sak. Du får frihet och ansvar att planera och skapa ett eget hem. Det kan handla om allt ifrån att göra en budget för att flytta hemifrån, teckna försäkring och skaffa elavtal, till att renovera, flyttpacka och möblera. Det är även en god idé att göra en inköpslista på de saker du behöver ha när du flyttar hemifrån. Oavsett om du ska bo i en hyresrätt, bostadsrätt eller i andrahand är det viktigt att det finns ett skriftligt kontrakt mellan dig och personen/företaget som hyr ut lägenheten. Skriv ett skriftligt kontrakt tillsammans som ni båda har kopior på. Det som bör vara med är vad som gäller för in- och utflytt, hyra och liknande.
När ditt flyttdatum närmar sig är det dags att flyttanmälan till Skatteverket. Det kostar ingenting och det bästa är att skicka in den redan när du vet att du ska flytta. Men du kan också skicka in den upp till en vecka efter flytten för att anmälan ska gälla från inflyttningsdagen. Flyttanmälan innebär att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra instanser.

Vilka försäkringar behöver jag när jag flyttar hemifrån?

När du flyttar hemifrån behöver du först och främst ha en hemförsäkring. Hemförsäkringen innebär att du kan få ersättning för dina saker om de blir stulna i ett inbrott eller förstörs i en brand- eller vattenskada. I hemförsäkringen ingår också ett reseskydd som hjälper dig om du blir akut sjuk, skadad eller bestulen när du är på semesterresa.

Varje hemförsäkring innehåller även ett ansvarsskydd som kan ge dig ersättning ifall du råkat skada en annan person eller skadat någons egendom. Vilken hemförsäkring du behöver ha beror på om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa. Bor du i hyresrätt räcker det med vanlig hyresrättsförsäkring. En bostadsrättsförsäkring är en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Den täcker både dina saker och den fasta inredningen i din bostadsrätt.

Checklista flytta hemifrån

• Budget för flytten
    Gör en budget för flytten: Får du flytthjälp eller kommer du anlita en flyttfirma? Ska du renovera och måla om innan du flyttar in? Har du alla möbler och prylar du behöver eller måste du köpa nya saker när du flyttar hemifrån?
  • Månadsbudget
    Gör en månadsbudget och skriv ner vilka fasta utgifter du har varje månad: hyra, busskort, el, bredband, försäkringar, mat med mera. Skriv även ner rörliga utgifter så som kläder, restaurangbesök och nöjen för att få koll på hur mycket pengar du gör av med varje månad.
  • skriftligt kontrakt
    Se till att ha ett skriftligt förstahands- eller andrahandskontrakt om du hyr din bostad. Gör en inventering av bostadens skick innan du flyttar in och dokumentera eventuella skador så att du inte blir skyldig att betala för dem.
  • Skatteverket
    Gör en flyttanmälan på Skatteverket någon vecka innan du flyttar hemifrån så att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra instanser. Du kan även eftersända din post till den nya adressen via adressandring.se
  • Abonnemang
    Kolla upp vilka abonnemang du behöver för till exempel mobil, bredbandsuppkoppling och el. Jämför pris, innehåll och bindningstid innan du bestämmer dig.
  • Teckna hemförsäkring
    Teckna en hemförsäkring så att du kan få ersättning för dina saker om du råkar ut för stöld, inbrott eller brand. Genom den har du även ett skydd om något händer när du är ute och reser. Flyttar du hemifrån för att studera kan du teckna en hemförsäkring för studenter.
  • Teckna olycksfallsförsäkring
    För att få ersättning för olycksfall behöver du en olycksfallsförsäkring. Den täcker bland annat sjukhusvistelse, ärr, tandskada och bestående skada efter ett olycksfall.
  • Teckna studentförsäkring
    När du flyttar hemifrån för att studera kan du teckna en studentförsäkring som är en hemförsäkring för ditt studentboende. Den passar lika bra oavsett om du bor i hyresrätt, bostadsrätt, som inneboende eller hyr i andra hand. Studentförsäkringen skyddar dig, de saker du äger, hyr eller lånar – både hemma och på resa. Du kan köpa en studentförsäkring till och med det att du fyller 39 år om du är inskriven på en CSN-berättigad utbildning.
  • Inköpslista
    Skriv en inköpslista på nödvändiga saker till hemmet. Börja med sådant som du använder varje dag: kökssaker, handdukar och lakan till exempel. Komplettera listan med dammsugare och andra städartiklar. Några verktyg är också bra att ha. Och kom ihåg brandvarnaren!
  • Spara pengar
    Fundera på om du kan spara lite pengar varje månad så att du har en buffert för oförutsedda utgifter.