IF Björklöven Hockeygymnasium NIU ELIT Umeå

• IF Björklöven bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:IF Björklöven
Adress:Tegsvägen 20
Postkod + Ort:90432 Umeå
Län:Västerbottens län
Arena/Ishall:Winpos Arena
Gymnasium:Maja Beskowgymnasiet

• bjorkloven-60
    Björklöven Hockeygymnasium

OM HOCKEYGYMNASIUM OCH PROGRAM

Björklöven har sedan 90-talet i samarbete med Umeå kommun bedrivit elitishockeygymnasium. Från början var samarbetet med en av Sveriges största skolor Dragonskolan men sedan 2020 så bröt kommunen ut Umeå Elitidrottsgymnasium till en en helt ny skola Maja Beskow.

Umeå Elitidrottsgymnasium är ett av Sveriges största Elitidrottsgymnasium med 15 NIU och 2 RIG, totalt ca 400 NIU7RIG elever. Kommunen har med skolan skapat rena NIU/RIG klasser för att möjliggöra så bra förutsättningar som möjligt gällande schemaläggning och möjligheten att kunna kombinera elitidrott och studier vilket resultaten både idrotts och studiemässigt visar på.

Vi i Björklöven har som ambition att värna samt knyta upp spelare från egna led i första hand. Med egna led menas de som redan finns i föreningen. Detta kommer dock inte att bli på bekostnad av kvalitén. Vi i Björklöven har ca 13 platser till vårat NIU per årskull, detta är fördelat på målvakter, backar, forwards samt centrar. Exakt hur många spelare som tas från egna led kontra annan ort/förening varierar beroende på vilket behov som finns och vilken kvalité det är på årskullen.

Ansökan till Umeå Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten söka en idrott via respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på  Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

The Data is Not Available

Björklöven Serie Information