Flytta hemifrån som 16-åring och omyndig

Om du inte kan bo kvar hemma

Fråga:

Jag är 16 år gammal och behöver flytta hemifrån, då jag har blivit antagen på ett hockeygymnasium som befinner sig i en annan stad. Var ska jag söka eller får jag ens flytta hemifrån om man är 16 år?

svar:

Visst går det att flytta hemifrån, men det kan förstås bli lite krångligt när du är 16 år. Vi ska försöka hjälpa dig och reda ut lite vad som kan vara bra för dig att tänka på!

Annons

True Hockey Sverige Logo
DESKTOP_Badge_1
400x200 Money Back

Prova 1 dag gratis?

Eller obegränsat under en viss period

och få mer information om:

2 Månader

För 90 kronor
kr 45
Månad

5 Månader

För 125 kronor
kr 25
Månad
Populär

Att skriva avtal när man inte är myndig

I med att du inte fyllt 18 år och blivit myndig än, betyder det att dina vårdnadshavare bestämmer över dig och att du inte får ingå avtal själv. När man flyttar hemifrån blir ju det problematiskt, för då är det många avtal som måste skrivas under, t.ex. hyresavtalet, hemförsäkring, olika abonnemang etc. Har dina föräldrar gått med på att du flyttar hemifrån innebär det också att de har gett sitt samtycke! Du kan då ingå avtal, men de måste vara med på det. Vissa hyresvärdar skriver dig på hyresavtalet och ber om dina föräldrars underskrift, medan vissa kanske istället ber att få teckna avtal med dina föräldrar, för att sedan överlåta det till dig när du fyller 18 år.

Dina föräldrar är underhållsskyldiga

Dina föräldrar är underhålls-skyldiga

Fram tills att du fyller 18 år är dina föräldrar också underhållsskyldiga för dig. Det betyder att de är skyldiga att se till att du har vad du behöver, men inte mer än vad som är skäligt och också med hänsyn till deras ekonomi. Dina föräldrar är alltså inte skyldiga att betala för ditt eget boende, då du egentligen kan bo hemma och faktiskt inte behöver flytta, men de behöver se till att du har vad du behöver.
 Om du går i skolan gäller underhållsskyldigheten även efter att du blivit myndig, men som längst till då du fyller 21 år, och enbart så länge du går i skolan.

Du får själv bestämma över pengar som du själv har tjänat

Något som kan vara bra att veta är att eftersom du är 16 år så har du rätt att disponera över den inkomst som du tjänat på egen hand. Det betyder att du själv får bestämma vad du vill köpa för de pengarna. Om du också har ett eget hushåll får du avtala om saker som krävs för att upprätthålla det hushållet, trots att du inte är myndig. Det kan t.ex. vara att handla mat, kläder och teckna ett elabonnemang.

Inackorderingstillägg från CSN

Inackorderings- tillägg från CSN

Beroende på vilken skola och vilken utbildning det gäller finns kanske en möjlighet för dig att söka inackorderingstillägg? Det är ett bidrag CSN kan ge till elever som behöver flytta till annan ort för att kunna gå i skolan där.

Ytterligare ett tips

På Konsumentsverkets hemsidafinns en hel del tips för vad man behöver tänka på när man flyttar hemifrån, kika runt lite där! Kontakta också din hemkommun för att ta reda på vilka hyresvärdar det finns i den stad du bor i. Kanske finns det någon bostadskö du redan nu kan skriva upp dig i? Det kan också vara bra att googla efter privata hyresvärdar som du kan ringa eller maila för att hitta en lägenhet!

Dela artikeln med andra

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.
Hjälpte den här informationen dig?

LOGGA IN

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom de närmaste 48 timmar för att slutföra din registrering.