Falu IF Hockeygymnasium Falun LIP

• Falu-60
    Falu Hockeygymnasium

Om Falu Hockeygymnasium

Falu IF bedriver idag verksamhet för strax över 400 spelare, och föreningen i sig har nästan 700 medlemmar. Detta gör oss till en av de största idrottsföreningarna i hela Dalarna. Vårt herrlag spelar säsongen 2022-2023 i HockeyTvåan Västra A. Vårt damlag spenderar säsongen 2022-2023 i NDHL. Våra juniorlag spelar i J20 Division 1, J18 Region Väst samt J18 Division 1, där vi har ett lokalt samarbete med Hagströmska Gymnasiet med ishockeyprofil. Vi har lag i alla åldersgrupper, ända från Tre Kronors hockeyskola upp till U16 där alla ska känna glädje och gemenskap, lära sig att ta emot och ge respekt samt att alla får vara med. Vi har även ett damjuniorlag där spelare tränar tillsammans och har kul, och vill du prova på ishockey är du varmt välkommen att ta kontakt med laget!

Om du är intresserad av att utöva din idrott inom ramen för gymnasieskolans individuella val så kan Lokal IdrottsUtbildning vara något för dig. Du ansöker till LIU/LIP redan i åk 9. Detta görs i samma ansökan som du gör till gymnasiet. Om det blir många sökande tillämpas lottning. För elever som går LIU/LIP, startar det individuella valet redan i åk 1 och pågår under alla tre år.

Intressanta Länkar

Falu Serie Information

Källa: Falu IF

Läroplan

Krav

• Vara behörig för gymnasiestudier.
  • Ligga på en hög nivå hockeymässigt när det gäller bland annat teknik, spelförståelse och mental styrka.
  • Kunna ta ett stort egenansvar för din utveckling, såväl inom hockey som skolan.
  • Tillhöra de bästa spelarna i din region.
  • Boende i andra kommuner får själva kontakta sin kommun för att fråga om så kallad skolpeng.