Viking HC Hockeygymnasium Hagfors LIP

• Viking-60
    Viking Hockeygymnasium

Om Viking Hockeygymnasium

Victor Ejdsell i Färjestad valde hockegymnasiet i Hagfors. Åren efter gymnasiet har framgångarna avlöst varandra för Victor men också för oss på hockeygymnasiet. Vi har utvecklat vår hockeyinriktning och hos oss tränar man idag under meriterade instruktörer som följer eleverna såväl dagtid som kvällstid, genom ett unikt samarbete mellan Viking HC och Älvstrandsgymnasiet i Hagfors. Brinner du för hockey och samtidigt ska välja till gymnasiet så tveka inte att söka till vår hockeyinriktning. Vi har två juniorlag varav ett spelar i elit. På skolan finns tio olika nationella program att välja bland. Nedan länkas du vidare till Älvstrandsgymnasiet där du studerar om du väljer hockeyinriktningen i Hagfors.

Om du är intresserad av att utöva din idrott inom ramen för gymnasieskolans individuella val så kan Lokal IdrottsUtbildning vara något för dig. Du ansöker till LIU/LIP redan i åk 9. Detta görs i samma ansökan som du gör till gymnasiet. Om det blir många sökande tillämpas lottning. För elever som går LIU/LIP, startar det individuella valet redan i åk 1 och pågår under alla tre år.

Intressanta Länkar

Viking Serie Information

Källa: Viking HC

Läroplan

Krav

• Vara behörig för gymnasiestudier.
  • Ligga på en hög nivå hockeymässigt när det gäller bland annat teknik, spelförståelse och mental styrka.
  • Kunna ta ett stort egenansvar för din utveckling, såväl inom hockey som skolan.
  • Tillhöra de bästa spelarna i din region.
  • Boende i andra kommuner får själva kontakta sin kommun för att fråga om så kallad skolpeng.