Johnny-Oduya

Johnny Oduya: Mästare utan tv-pucken och hockeygymnasium

Oduya: ”Träna var viktigare än våra matcher”

Johnny Odyua petades från Tv-pucken och gick aldrig hockeygymnasiet.Den 24 juni 2013 lyfte han Stanley Cup-pokalen för första gången, den 24 februari 2014 spelade han OS-final och den 15 juni 2015 vann han NHL-slutspelet för andra gången.När Sportbladet ber Oduya förklara hur det gick till beskriver han en uppväxt som rimmar nästan till punkt och pricka med Svenska ishockeyförbundet nya strategi.– Men jag är inte säker på att det kommer fungera i dag, säger 37-åringen.
I Sportbladets granskning #Utgallrad vittnar ledare och föräldrar om en press kring uttagningarna till Tv-pucken och hockeygymnasier som splittrar lag, stressar barn och släcker mångas kärlek till ishockeyn. Nu vill Svenska ishockeyförbundet minska fokuset på och uttagningar för att istället rikta strålkastarljuset mot spelarnas hemmamiljöer.Barnen ska stanna längre i sina klubbar, större fokus ska läggas på deras mentala hälsa och resurserna ska satsas på utbildningsmiljöerna i de lokala föreningarna.Ett utmärkt exempel på att det finns en väg till toppen utanför Tv-pucken och hockeygymnasierna är Johnny Oduya. Den Hammarbyfostrade backen vann två Stanley Cup och ett OS-silver innan han häromåret avslutade sin framgångsrika karriär.