Luleå HF Hockeygymnasium NIU ELIT

Hockeygymnasiet i Luleå har en flerårig tradition att utveckla pojkspelare till elitspelare på seniornivå. I Luleå kan det varje år antas upp till 14 spelare på Elitishockeygymnasiet, som drivs av Luleå Gymnasieskola i samverkan med Luleå Hockey.

• Luleå Hockey bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:Luleå Hockey
Adress:Ostrongatan 2
Postkod + Ort:973 34, Luleå
Län:Norrbottens län
Arena/Ishall:Coop Norrbotten Arena
Gymnasium:Luleå Gymnasieskola

• Lulea-60
    Luleå Hockeygymnasium

Om Luleå Hockeygymnasium

Hockeygymnasiet i Luleå har en flerårig tradition att utveckla pojkspelare till elitspelare på seniornivå. Goda exempel på detta är är Linus Omark, Johan Harju och Anders Nilsson som samtliga gjort avtryck i SHL och som även nått till NHL. Men även Isac Lundeström och Nils Lundkvist som valdes i förstarundan sommaren 2018 och som har en ljus framtid framför sig. I Luleå kan det varje år antas upp till 14 spelare på Elitishockeygymnasiet, som drivs av Luleå Gymnasieskola i samverkan med Luleå Hockey. Och de elever som antas den vägen ges möjlighet till både spel och träning i Luleå Hockey eller annan förening i den utsträckning och på den nivå som bäst gagnar elevens ishockeymässiga utveckling.

För NIU krävs ett idrottsligt urval förutom den vanliga ansökan till gymnasieprogram. Som idrottselev går du i en ”idrottsklass” inom ekonomiprogrammet, naturvetenskapsprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet.

Om du blir antagen på NIU kan du välja att gå barn- och fritidsprogrammet, ekonomiprogrammet, naturvetenskapsprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet.

Du som blir antagen till Riksbasketgymnasium har rätt att söka samtliga program inom Luleå Gymnasieskola, men största möjligheten att få ett idrottsvänligt schema är inom de fyra program som är aktuella för NIU i och med att det är särskilt anpassade för kombination idrott med studier.

Som elev vid LIU läser du 200p i din idrott, genom två kurser inom individuellt val. Lokal idrottsutbildning kan sökas via de fyra programmen BF,EK, NA och SA.

Till skillnad mot ett NIU eller RIG sker inget idrottsligt urval till LIU, utan man söker endast till något av ovanstående program via 4-kantens gymnasieval där man konkurrerar med sina betyg.
Däremot önskar vi från skolan att ni som är intresserade av en LIU-utbildning gör ett intresseval via formuläret nedan för att vi ska få vetskap om vilket intresse som finns och ge oss möjligheter att planera på bästa sätt.

Ansökan till Luleå Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten 2022 söka en idrottvia respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb  alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på Umeå Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

Luleå Serie Information

Upptäck Luleå