Modo Hockeygymnasium Örnsköldsvik NIU ELIT

I en kommun med flest ishallar per invånare och där ungdoms- och juniorverksamheten haft en strategisk roll sedan 60-talet, har MODO Hockey utvecklat en egen modell att fostra spelare av absoluta världsklass, både på herr- och damsidan.

• MoDo Hockey bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:Modo Hockey
Adress:Viktoriaesplanaden 1
Postkod + Ort:891 33 Örnsköldsvik
Län:Västernorrlands län
Arena/Ishall:Hägglunds Arena
Gymnasium:Örnsköldsvik Gymnasium

• modo-60
    Modo Hockeygymnasium

Om Modo Hockeygymnasium

Målsättningen med Ishockeygymnasiet är att underlätta kombinationen elitidrott och studier. Eleverna skall ges möjlighet att utveckla sina idrottsfärdigheter parallellt med sina studier på gymnasienivå. Ishockeygymnasiet i Örnsköldsvik är certifierat som en ”Nationell godkänd idrottsutbildning”. Detta innebär bland annat att Svenska Ishockeyförbundet står som garant för den sportsliga kvalitén.

Besked om intagning lämnas i mitten av januari. Elev som skall studera vid Ishockeygymnasiet väljer det program som är lämpligt för honom/henne med tanke på studieförutsättningar och framtidsplaner. Ansökan om programval till gymnasieskolan lämnas på vanligt sätt ANSÖKAN OCH INTAG STUDIESTÖD OCH EKONOMI Individuell träning, både roligt och utvecklande! - Per Hållberg till intagningsnämnden på hemorten. Där anges att man önskar studera kombinationen specialidrott/ishockey på annan ort. Intagna elever kommer sedan med i ishockeygruppen på idrottsliga meriter. Uttagningen sker efter scouting, provspel, kontakter med klubbtränare och distriktsförbund. Som meriter räknas bl.a. insatser i seriespel och cuper, TV-puckspel och deltagande i förbundets läger- och landslagsverksamhet.

Ansökan till Örnskölsvik Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten söka en idrott via respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på  Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

The Data is Not Available

Modo Serie Information