Timrå IK Hockeygymnasium NIU ELIT och LIU

Timrå gymnasium är en lagom stor skola. Du som elev står naturligtvis i centrum för vår verksamhet. Hos oss är det enkelt att lära känna alla och vi tar hand om varandra.

• Timrå IK bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:Timrå IK
Adress:Sportvägen 4
Postkod + Ort:860 30 Sörberge
Län:Västernorrlands län
Arena/Ishall:NHC Arena
Gymnasium:Timrå Gymnasium

• Timra-60
    Timrå Hockeygymnasium

Om Hockeygymnasium och program

Vid Ishockeygymnasiet i Timrå har du möjlighet att göra en rejäl elitsatsning på din ishockey i kombination med dina gymnasiestudier. Ishockeygymnasiet för pojkar är ett NIU-gymnasium vilket innebär att utbildningen är certifierad av Skolverket och Svenska Ishockeyförbundet.

Timrå gymnasium tillsammans med Timrå IK och Kovlands IshF ett nytt lokalt hockeygymnasium. Detta kommer att ge fler ungdomar möjligheten att fortsätta spela hockey i närområdet och samtidigt kunna kombinera det med sina studier på gymnasienivå. Vid Ishockeygymnasiet i Timrå har du möjlighet att göra en satsning på din ishockey i kombination med dina gymnasiestudier. Ishockeygymnasiet för flickor är ett LIU-gymnasium, det vill säga en lokal variant.

Om du inte bor i Timrå kommun, så ordnar vi boende på gångavstånd från NHK Arena och Timrå Gymnasium. Detta görs via vår samarbetspartner Timråbo, som ger viss hyresrabatt till hockeygymnasister.

Vid Elitishockeygymnasiet i Timrå har du möjlighet att göra en rejäl elitsatsning på din ishockey i kombination med dina gymnasiestudier. Elitishockeygymnasiet är klassat som elitinriktat med samverkansavtal mellan Svenska Ishockeyförbundet, Skolverket och Timrå gymnasium samt Timrå IK. Vi tar in mellan 10 och 15 elever per läsår och avgörande är hur vi tror att du kommer att utvecklas som ishockeyspelare. Du måste naturligtvis också ta dig in på ett program vid Timrå Gymnasium.

Ansökan till Timrå Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten söka en idrott via respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på  Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

The Data is Not Available

Timrå Serie Information