Karlskrona HK Hockeygymnasium NIU ELIT och LIP

Karlskrona HK i samarbete med Karlskrona kommun ger dig möjlighet att satsa på ishockey samtidigt som du får en gymnasieutbildning

• Karlskrona HK bedriver ett av Svenska Ishockeyförbundets certifierade Ishockeygymnasium NIU. Varje årskull innehåller 12–14 elever som antas efter ishockeyförmåga och betyg.
Hockeyklubb:Karlskrona HK
Adress:Arenavägen
Postkod + Ort:371 55 Karlskrona
Län:Blekinge län
Arena/Ishall:NKT Arena
Gymnasium:BTH, Aspero

ISHOCKEY NIU

ISHOCKEY LIP

GYMNASIUM LIP

• Karlskrona-60
    Karlskrona Hockeygymnasium

Om Karlskrona Hockeygymnasium

Karlskrona HK erbjuder i samarbete med Karlskrona kommun dig som spelar att kombinera dina gymnasiestudier med ishockey. Året som gick fick flertalet juniorer chansen att känna på A-laget och vi vill satsa på juniorsidan för att i framtiden kunna få fram fler egna spelare till A-laget. Vårt J20-lag spelar i J20 Regional Syd och vårt J18-lag spelar i J18ELIT. Vi är från och med spelare födda -01 ett utav Svenska Ishockeyförbundet certifierat Elithockeygymnasium, så kallat NIU (Nationellt godkänd idrottsutbildning, läs folder om NIU Karlskrona). Vi ser det som en styrka att kunna erbjuda dig vilket som helst av programmen i listan här intill kopplat till dina ishockeystudier.
När det gäller hockeyundervisningen så ligger fokus på den individuella utvecklingen där vi hoppas att du som spelare skall ta ett stort kliv framåt under tre år hos oss. Men självklart kräver vi även att du lägger stor vikt vid skolarbetet för att även kunna lyckas i yrkeslivet. Vi bedriver ishockeyundervisning/fys tre förmiddagar i veckan samt teori en eftermiddag. Här går vi till exempel igenom kost, träningslära, skador, hockeyteori. Samtliga inblandade tränare har minst J18/J20Elit utbildning. Söker gör du på Svenska ishockeyförbundets hemsida

Ansökan till Karlskrona Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten söka en idrott via respektive specialidrottsförbund och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb alternativt under omvalsprioden apr-maj). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på  Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

Karlskrona Serie Information

Upptäck Karlskrona