Ludvig Nilsson idrottspsykologisk rådgivare

Författarbild

Ludvig_nilsson_banner_1000x500

Min tid på hockeygymnasiet

Ludvig Nilsson heter jag och arbetar som idrottspsykologisk rådgivare. Jag driver bolaget Developmind Sport Psychology Consulting AB. Efter mina 20 år som hockeyspelare, tänkte jag nu dela med mig utav mina erfarenheter av min tid på hockeygymnasiet. Under min tid på hockeygymnasiet tillhörde jag Rögle BK:s organisation och spelade där från U16 till J20. Enligt mig är hockeygymnasiet en väldigt bra möjlighet att kombinera hockey med skola. Det innefattar bland annat fler träningstillfällen och mer individuella is- och fyspass.

Ta hjälp av dina lagkamrater

Det första året är helt klart det mest krävande. Eftersom jag växte upp i Helsingborg så blev min flytt inte så lång, då jag flyttade till Ängelholm. Men att flytta hemifrån som 16-åring är en utmaning och för att klara av en sådan utmaning behöver man vara förberedd mentalt och ha bra stöd från människor i sin närhet. Jag hade turen att komma in på ett hockeygymnasium som låg nära hem vilket innebar att jag fick väldigt bra stöttning av mina föräldrar. Men ett utav de bästa stöden du kan ha under din gymnasietid är dina lagkamrater som genomgår samma omställning. Om man exempelvis har det svårt med matlagning, så är mitt tips att gå ihop några stycken och laga mat tillsammans. Samma sak när det kommer till skolarbetet. Skulle du känna att du har det svårt med disciplinen att sköta skolan så underlättar det även här att sätta sig med antingen klass- eller lagkamrater. Som sagt, ta hjälp av din omgivning, framförallt under första året då mycket är nytt.

NIU ger dig bra förutsättningar men ingen garanti att bli heltidsproffs

Hockeygymnasium är som sagt en grymt bra möjlighet att utvecklas och skapa förutsättningar för en framtida karriär inom ishockeyn, men absolut ingen garanti. En tanke jag hade och som jag tror att många fortfarande har, är att om man kommer in på ett NIU-gymnasium, så kommer man kunna leva på hockeyn i framtiden. Det skapar såklart fina förutsättningar för att utvecklas men det är fortfarande du själv som behöver göra jobbet. Utifrån min egen erfarenhet så hade jag väldigt fina och lärorika år på hockeygymnasiet där jag växte både som person och som spelare. Nu i efterhand är jag väldigt tacksam att jag tog både hockeyn och studierna på allvar. Vilket gjorde det möjligt för mig att söka in till högskola och ta en examen. Det jag vill få sagt med detta, är att du ska ge dig själv chansen till att bli en så bra hockeyspelare som möjligt och samtidigt sköta skolan för att ge dig själv flera möjligheter i framtiden.

Förbered dig mentalt inför en tuff konkurrenssituation

Under min tid på hockeygymnasiet befann jag mig i en miljö med väldigt duktiga spelare där konkurrenssituationen var tuff. I många fall är en hård konkurrenssituation något som driver spelarnas utveckling framåt. Men för vissa spelare som kommer utifrån och från mindre klubbar så kan en tuff konkurrenssituation vara svår att hantera i början. Oftast är det pga. av att den spelaren fått vara ”stjärnan” i sin hemmaklubb. Men när spelaren sedan kommer till en större elitklubb så kanske spelaren inte sticker ut på samma sätt och får inte lika mycket istid som han eller hon är van vid. Är spelaren dessutom inte mentalt förberedd på hur han eller hon ska hantera en sådan situation, kan detta påverka spelarens självförtroende.

Även LIU kan vara rätt väg framåt

Ytterligare en erfarenhet som jag tänkte dela med mig utav är att hockeykarriärer kan se väldigt olika ut. Bara för att man inte skulle komma in på ett NIU-gymnasium så tar inte karriären slut för det. Jag hade förmånen att komma in och spela för Rögle BK i fyra säsonger vilket jag är väldigt tacksam för. Däremot har jag en nära vän som tagit en annan väg i sin karriär. Han kom inte in på något NIU-gymnasium och gick LIU istället. Han fick spela i sin hemmaklubb i sin hemstad där han trivdes väldigt bra. Han bodde hemma och hade sin familj och vänner omkring sig. Under det tredje året på gymnasiet blev han värvad till en elitklubb och fick spela två säsonger i J20 SuperElit. Han fick sedan chansen att spela ett flertal matcher i SHL. Idag spelar han i HockeyAllsvenskan och gör nu sin 5:e säsong som heltidsproffs. Det jag vill få sagt med denna storyn är att en karriär kan se väldigt olika ut. Den viktigaste lärdomen jag vill dela med mig utav är att i slutändan är det du själv som ansvarar för din egen utveckling oavsett vilket gymnasium, klubb eller serie du spelar i.

Är du nyfiken på hur du kan utveckla dina mentala färdigheter och bli starkare mentalt?
Boka ett möte med mig på ludvig@developmind.se eller via www.developmind.se

Sweden flag

Ludvig Nilsson