Fredrik Johansson - Vad är en talang för mig

Fredrik Johansson – Vad är en talang för mig

Den eviga frågan om talang

Talangen är ett hett samtalsämne i alla sporter. Föräldrar och tränare pratar gärna om sina unga talangfulla spelare och hoppas att det ska räcka hela vägen bara på talang. Det gör det sällan eller aldrig utan systematisk träning under uppväxten.

Talang eller tidig mognad

Under barn och ungdomsåren kan de barn som är födda tidigt på året framstå som talangfulla. Det är därför lätt att missta sig på talang när man först ser någon som är bättre än andra i barn och ungdomsserierna.

Enligt studien är det som skiljer tidigt mogna spelare mot talang-barn den egna viljan att träna mycket och förmågan att tåla mycket träning i unga år. Det gäller enligt studien att vara motiverad och träna på egen hand vid sidan av det egna laget och det är viktigt att få spela mot äldre spelare som är lite mer utvecklade i sitt spel för att ta sig från ung talang till spel på senior nivå.

Respekt

Respekt: ​​

Respektera ledaren, lagkamrater och motståndare, domare, föräldrar och din tränare.

Ödmjukhet

Ödmjukhet:

Att följa matchplanen, gör det vi har kommit överens om i praktiken.

Attityd:

Att ha en inställning att jobba hårt varje dag och varje träning. Ge alltid 100 % varje dag vid varje träning och kom alltid i tid. Du kan alltid bli bra på något varje träningspass och lektion.

Öra

Öra:

Var lyssnande, lyhörd och nyfiken

Talangfällan

Om du kallar någon talang kan det bli så att den bara gör det den är bra på och därmed inte utvecklar andra egenskaper. Det blir en ”fälla” för spelaren eftersom det löser det kortsiktiga problemet men inte fungerar på lång sikt. Det ger en rädsla för att misslyckas, för om man är talang måste man ju vara bäst och visa att man är talang med. I längden riskerar spelaren att bara göra saker hen är bra på och därmed inte utveckla sina svaga sidor eller våga misslyckas. När sedan förutsättningarna förändras (t.ex. andra växer ikapp och utvecklas eller spelaren byter lag) så kommer inte ”talangen” räcka till och då är det mycket vanligt att spelaren tappar intresset och slutar med ishockey på grund av att den inte vill misslyckas.

Något att tänka på

1. Vi ser att bara få spelare i åldersgruppen mellan 14-15 år blir framtidens stjärnor. De flesta är som bäst mellan 20-27 år.
  2. Skulle du missa TV-pucken eller inte komma in på ditt önskade hockeygymnasium har du fortfarande chansen att bli proffs. (En professionell tar alltid ansvar för sitt resultat).
  3. Alla unga hockeyspelare utvecklas olika när de  kommer in i puberteten vid olika tidpunkter.
  4. Allt handlar om vad du vill och med vad du vill lyckas med.
Sweden flag

Fredrik Johansson Headcoach